16 Dni Przeciwdziałania Przemocy Ze Względu Na Płeć- pokazy filmów!
od 4.XII do 10.XII. 2012

W ramach Kampanii 16 Dni Przeciwdziałania Przemocy Ze Względu Na Płeć, kolektyw 10Grudnia zaprasza na serię pokazów filmowych z dyskusjami/spotkaniami po projekcjach:

4.XII Wybieram Życie + spotkanie z Urszulą Nowakowską, prezeską zarządu Centrum Praw Kobiet | Przestrzeń Autonomiczna Syrena | Wilcza 30 | godz. 18:00
http://syrena-warszawa.blogspot.com/

Po filmie otwarta dyskusja o kobietach ofiarach przemocy, które stają się sprawczyniami przemocy zabijając swoich oprawców i o teatralnych warsztatach terapeutycznych jako skutecznego narzędzia resocjalizacji.

6.XII Thelma i Luise | Cafe Tygrys | Chmielna 10A | godz. 21:00

7.XII Strajk Matek + spotkanie z autorką filmu Magdą Malinowską | Fundacja Mama | Wilcza 27b | godz. 17:30
http://fundacjamama.pl/

Po filmie zapraszamy na otwartą dyskusję nt. sytuacji pracowniczej i lokatorskiej matek w Polsce na przykładzie Wałbrzycha i o przemocy ekonomicznej w kontekście specjalnych stref ekonomicznych.

9.XII Lilia 4 Ever + spotkanie z Joanną Garnier z fundacji La Strada | Centrum Społeczne Przychodnia | Skorupki 6a | godz. 18:00
http://csprzychodnia.blogspot.com/

Po filmie otwarta dyskusja o handlu kobietami na świecie, o skali zjawiska w Polsce i zaangażowaniu fundacji La Strada w przeciwdziałanie handlu ludźmi.

10.XII Maska Twardziela + spotkanie z kolektywami UFA i Żelbeton | UFA | Nowolipki 20 | godz. 18:00
http://www.u-f-a.pl/


Po filmie spotkanie nt. “nowego mężczyzny”: o przełamywaniu tradycyjnego męskiego wizerunku i patriarchalnej dominacji jako źródła przemocy.


OPISY FILMÓW:::
Wybieram Życie, 40 min., reż. Andrzej Titkow, 2009, Polska
To nie odosobnienie jest największym problemem kobiet zamkniętych w zakładzie karnym w Lublińcu. Przez lata zmagały się z piekłem przemocy domowej, by w końcu z niego uciec – mordując swego prześladowcę. Dziś próbują uciec z piekła własnej pamięci, pokonać lęk i odzyskać godność. Pomaga im w tym nietypowe doświadczenie terapii przez teatr: odgrywając własne i cudze historie, konfrontują się z demonami przeszłości. Ta forma pracy terapeutycznej została wcześniej z powodzeniem zastosowana przez Centrum Praw Kobiet w programach realizowanych dla kobiet, które doświadczyły przemocy domowej – ze strony matek, ojców czy partnerów, ale same nie posunęły się do przemocy, aby się od niej uwolnić. Bohaterkami filmu Andrzeja Titkowa są także uczestniczki jednego z takich warsztatów terapeutycznych, którym odgrywanie roli ofiary w teatrze ułatwiło wyjście z podobnej roli w życiu. Dokument Titkowa udowadnia, że do wyrwania się z kręgu przemocy nie wystarczy jej ofiarom pomoc prawna i bytowa, a także, że prawo więźnia do resocjalizacji jako celu kary nie musi być tylko pobożnym życzeniem.

Thelma i Luise, reż. Ridley Scott, USA 1991
Dwie przyjaciółki wybierają się na weekend w góry. Thelma (Geena Davis) jest umęczoną przez męża kurą domową. Louise (Susan Sarandon) jest kelnerką ciężko doświadczoną przez los. Podczas jednego z postojów w przydrożnej restauracji Thelmę próbuje zgwałcić miejscowy podrywacz, Louise zabija go broniąc przyjaciółki. Kobiety zmuszone są uciekać do Meksyku mając do dyspozycji siebie, swój spryt i odwagę.

Strajk Matek, autorki: Małgorzata Maciejewska i Magda Malinowska, 2010, 22 min.
Dokument o warunkach pracy i życia kobiet w Wałbrzychu, gdzie bohaterki opowiadają, w jaki sposób muszą radzić sobie z ciągłym brakiem stabilnego i wystarczającego dochodu, z miejskiemu urzędami oraz mówią o tym, jak lokalna polityka miasta, szczególnie ta związana z mieszkaniami, utrudnia ich codzienną opiekuńczą pracę.

Lila 4 Ever, reż. Lucas Moodysson, Szwecja 2002
Kolejny zaangażowany film szwedzkiego reżysera Lukasa Moodyssona. Lilia ma szesnaście lat. Po wyjeździe matki do USA, Lilia zostaje zupełnie sama. Jej jedynym przyjacielem jest młody Volodja. Oboje mieszkają w miasteczku w byłym Związku Radzieckim. Pewnego dnia Lilija spotyka Andrieja. Chłopak wyrusza do Szwecji i zaprasza ją, by wybrała się tam razem z nim. Dla niej jest to jedyna szansa wyrwania się z prowincji i rozpoczęcia zupełnie nowego życia. Zostaje jednak oszukana i sprzedana do pracy w prostytucji.

Maska Twardziela, reż.: Sut Jhally, (udział: Jackson Katz), 2000
„Maska twardziela”jest pierwszym filmem edukacyjnym mającym na celu systematyczna analizę związków między popkulturową symboliką, a pojęciem męskiej tożsamości w USA u progu XXI wieku. W tej nowatorskiej, wszechstronnej analizie Jackson Katz ukazuje, że powszechność przemocy w społeczeństwie amerykańskim, wliczając strzelaniny w szkołach w Littleton (stan Kolorado), Jonesboro (stan Arkansas) i wielu innych, należy postrzegać jako część trwającego kryzysu męskości. „Maska twardziela” znalazła się w 2000 roku na liście Top Ten Young Adult Videos sporządzanej przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Amerykańskich (ALA). Film stał się podstawową lekturą do zajęć z zakresu komunikacji, socjologii, gender studies, psychologii, kryminologii oraz lingwistyki odbywających się na wyższych uczelniach, jak i licznych przedmiotów w szkołach średnich. Jest regularnie wykorzystywany przez edukatorów/edukatorki działających/działające w ruchach na rzecz kobiet maltretowanych i ofiar gwałtów, a także prawników/prawniczek w ośrodkach interwencji kryzysowej.
 

UFowidoki 2007-2009

 

weź udział!

Reklama
Reklama

bieżące projekty UFY

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

kto do nas puka

Naszą witrynę przegląda teraz 99 gości 

archiwum projektów UFY

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama